objecte d'evitar, com s'ha dit, el soroll i les possibilitats d'ésser vistos, sinò amb el fi de presentar menys blanc en el cas que l'ememic, adossat en algun lloc, descobrís la marxa de la columna i fes foc sobre d'ella, enfilant, com és natural, la carretera.
Donat que les fondalades són els llos on millor es pot dissimular una força, els altos es faran adossant la gent a l'ubac de les comes i muntanyes.
Es el cas de saber que l'enemic espera i conéixer també el lloc on espera, agruparà tota l'avantguarda en un sol bloc i se la farà marxar a uns 100 metres de distància del gros de la força, llevat quan la nit sigui molt fosca que se la farà marxar a més curta distància. En arribar a prop de l'enemic, aquesta es destacarà en rebrer l'avís i prendrà la formació d'atac a la baioneta.
Si, sense sospitar-ho, es trobès de sobre l'enemic, rapidament es formarà el mateix bloc amb tota l'avantguarda i, sense perdre un instant, s'atacarà a la baioneta, enviant avís al gros de la força de la columna per que vingui a sostenir l'atac.
Moment que s'ha d'escollir per l'atac.
Quan es tracta de lliurar un combat de nit és precís escollir el moment d'acord amb l'objectiu que es proposa el Comanament.
1.º—Suposem que l'objectiu sigui donar un cop per desmoralitzar l'enemic, destruir-li o prendre-li material, matar-li cavalleries, etc.
Per que doni resultat una operació d'aquesta naturalesa és necessari que una volta obtingut l'objectiu que hom es proposa, hom no pugui ésser perseguit i trobi durant la nit temps per retirar-se a lloc segur.
2.º—En el cas de presentar-se la nit mentre les forces escometen l'enemic en la seva retirada i la lluita ha de suspendre's.
Decidits nosaltres a continuar la persecussió aquella nit mateixa, aprofitarem un espai de dues o tres hores per posar en ordre les diferentes unitats, municionar-les, ditribuir queviures, disposar-les frontalment i en fondaria per la persecussió que es prepara, i aleshores, quan l'enemic creurà que ha terminat l'ofensiva, reprendre-la resoltament, si és possible sorprenent-lo amb el primers elements, i atacant-lo amb go-