Vés al contingut

Pàgina:Marxes i operacions de nit (1926).pdf/6

De Viquitexts
Aquesta pàgina ha estat revisada.
— 4 —

Els bruits en la nit.


Respecte els buit, sempre tan entenedors en la nit, es tindrà en compte el següent:


Una tropa portant el pas fa molt més soroll que avançant a pas de camí.
Una tropa marcant el par fa més soroll que una altra quatre vegades més nombrosa a pas de camí.
Un Escamot marcant el pas se sent més bé a 200 metres de distància que una Secció a 100 metres a pas de camí.
El soroll produït pels topaments del fusell, la baioneta, la cantimplora, etc., han estat devegades la causa d'ésser descoberta una tropa.
Els estres que es porten al sac-morral, quan un home corre, fan un soroll que se sent a 50 metres.
El soroll de veus arriba molt més lluny. Un home parlant en veu alta se sent a 200 metres; una columna en la qual tothom parli se sent fins a dos kilòmetres.
El bruit de les cavalleries augmenta molt si en lloc d'avançar al pas ho fa al trot, i molt més, naturalment, si ho fa al galop.
El pas dels carros d'artilleria, amb vent favorable se senten de mols kilometres lluny.
En una carretera, la marxa d'una Secció en columna de quatre se sent a dos cents metres; els exploradors i ciclistes a 50 metres.
Anant per les cunetes de la carretera, una Secció no se sent fins a 50 mts.
En terreny llaurat, una Secció se sent entre els 50 i els 75 mts. de distància. Els exploradors i els ciclistes arriben, de vegades, a 20 metres sense ésser remarcats.
Dintre el bosc hi ha grans diferències en els