Pàgina:Atheneo de grandesa (1681).djvu/20

De Viquitexts
Aquesta pàgina ha estat revisada.

 Las gotas del suor de Gordiano se condensaran perlas, pera sa corona, mereixent la gloria de deixar vinculat en enigmas lo vniversal imperi del Orbe.
 Las treballosas hazañas de Hercules, Perseo, y Iason descrigueren en la cintillant esfera sos noms ab mes estrellas, que lletras, illustranse los trastes de sas victorias constellacions a la gloria.
 Es la ocupacio ancora del animo, sens ella fluctua agitat de las olas dels affectes a perills del Cirtes de la concupisencia.
 Pero dedicat, com lo lli Asbestino, (que menciona Paulo Iovio) ala illustre llama del exercici, lo purifica ab tal candor, que superant la estimaciò de as perlas, se conserua armiño al mes actiu incendi.
 Ab discreta enseñança los gentils architectos remontavan los temples de Venus, y Flora de labor corintio, esculpintlos de fullatges, que en sa delicadesa tremolava sa fragilitat.
 Pero los de Minerua, y Marte del orde dorich permanent, y durable, demonstrant sas cornisas, y capitells, que la terea quels realçà los eternisa.
 No produeix palmas lo terreno, que per fluix, y blando, es oci de la naturalesa; perque inseguint son vici, es indigne de tan heroich cetro.
 Tota aygua detinguda, se corromp ponsoños xarco de lacius venenos, pero à bisarrias de la ocupacio lo inbecil Cupido, rendeix romputs trofeos, lo arch de sa puntaria, y los rayos desa faretra.
 Prudent economia alternar ab lo treball lo diver-