Pàgina:Llibre nou que conté varios secrets de naturalesa útils é importants (1825).djvu/16

De Viquitexts
Aquesta pàgina ha estat validada.

dras tres ó cuatre caspas de pebre ó pebrot cuent, y posalas al mitg de un brasér entre dos cendras que no toquian á las brasas y que hi haja moltas de estas á sobre y sota de la cendra, y axi que se anirán calentant las ditas caspas poch á poch surtirá un fum tan sutil que no se sentirá fins que causia lo sobre dit efecte, estant lo aposento ó cuarto ben tancát; y es probát.
 Burla xistosa per fer que á un convidat á taula se li torne molt amarch tot lo que mengia. Si se vol fer esta burla á algu se fará de esta manera; se untará lo tall del ganivét, cullera, forquilla, estovallas y tovalló ab que se ha de llimpiar, ab los polvos ó substancia de seba sacutrí, y succehirá que cualsevol cosa que tallia ab lo ganivét ó prenguia ab la cullera ó forquilla se li tornará amarguissim; y si se llimpia la boca ab las estovallas ó tovalló sentirá molta mes amargor; de manera que no voldrá tornar á pendrer cosa alguna.
 Joch estrany del fil y del ou. Lliga un fil al rededór de un ou y posal al mitg del foch y cobral de brasas ben encesas, y veurás que lo ou se courá, y lo fil no se trencará ni se cremará: y es probat.
 Joch peraque nos coga la carn de la olla en tot lo dia. Se posa una planxa de plom ampla gran y prima al fondo de la olla, y la carn nos courá en tot lo dia: es probat.

FI.