Pàgina:Los col·loquis de la insigne ciutat de Tortosa (1877).djvu/29

De Viquitexts
Aquesta pàgina ha estat validada.

com fins avuy trunfa de la cristiandad ab la presa de la inexpugnable isla de Rodes, ab la de Buda, ab la de Belgrado y ab la de casi tota Ungría; y ara últimament ab la Bugía en Barbería y encara amenaza lo que resta en África als cristians, tota aquesta calamitat cesaría si la ocasió ó pendencia de estos dos negres estats cesás, y encara que entre estos dos prínceps de España y Fransa y haja altres coses sobre que debaten que son lo Ducat de Borgoña y altres menors en Flandes, per los de Italia es lo que los fá ventrell que no hu poden digerir; y si asó se podia cerrar un tall prou se disimularia lo altre, y asó remediat, no ya dupte sino que los dos se unirien y units tots es cert que lo turch aniria per terra.
 F. Sabeu vosaltres Señors quin dret es lo que preten tenir en los de Italia lo Rey de Fransa?
 L. Prou se lo que pretén en los de Italia y Borgoña pero seria llarch de contar.
 F. Donchs deixemo y tornem á tractar de la guerra que ara es entre lo Papa y Rey de España; que encara que jo no sabia en estes coses tant com vosaltres tota vía puig tinch veu en aquest Capítol desllibere, diré mon parer, digau Sr. Libio que á vos vull dresar les noves, que sou lo que donau la culpa al Papa, no sabeu vos que aqueix regne de Nápols era de la Iglesia y per desmasiada liberalitat de un Papa fou establit á Rey particular, ab gran perjui de aquella, y donchs si lo Papa que ara es veu clarament la lesió de Iglesia feta ser tant enorme y coneix que per só pasa necesitat la Iglesia, no voleu que repeteixca lo que de dret es de ella per remediar la necesitat?
 L. O lo Papa que lo reyne establí, pugué establirlo ó no? si pugué no té rahó ara lo Papa ni justicia de repetirlo, y sino pugué, tampoch lo Papa no lo ha de voler cobrar ab escándol y violencia.