Pàgina:Obres de Ramón Llull (1886).djvu/284

De Viquitexts
Aquesta pàgina ha estat revisada.



DE AMOR E JVSTICIA



DIX lo sarrahi al gentil: Nos atrobam que tots los prophetes damuntdits faheren peccat depuys que foren prophetes, segons que hauem dit, per lo qual peccat se escusaren a pregar Deus, segons que hauem recomptat; mas Mafumet depuys que fo propheta no atrobam que fahes peccat. [1] On a demostrar que Deus ama molt fortment justicia, e ahira injuria qui es peccat, jutja Mafumet a esser honrat, sobre los altres prophetes, a esser exohit. E cor aquesta demostracio de la flor damuntdita no fos aytan be feyta sens l article damuntdit, per aço, segons les condicions dels arbres, ha Deus volgut que aquest article e veritat se couenguen; en la qual conueniencia aquest article es prouable. Cant lo sarrahi hac fenides ses paraules, lo juheu e l crestia volgren respondre; mas lo gentil no ho volch. [2] § Dix lo gentil: Digues me si Mafumet feu peccat ans que fos propheta. § Respos lo sarrahi: Veritat es que Mafumet pecca ignorantment ans que fos propheta, en ço que crehia en ydoles, [3] segons que era

  1. Los musulmaues creen que Mahoma, después de empezada su misión, se conservó siempre en constante estado de pureza, no obstante la poligamia á que estaba entregado. Puede verse, sobre este particular, la mencionada obra de Reinaud.
  2. Edit. lat. Noluit consentire.
  3. La religión de los árabes antes de Mahoma era la idolatría, no contenida, como en los hebreos, por las admoniciones de los profetas. Unos adoraban los astros, y levantaban templos á los planetas, y otros tenían Dioses domésticos, formados para su uso, como los lares de los romanos. Mahoma debió seguir al principio la religión de su tribu.