Pàgina:Pronostich catala historic, geografic, astronomic, instructiu y religios per lo any 1847.djvu/7

De Viquitexts
Aquesta pàgina ha estat revisada.
DIVISIO FISICA DE LA TERRA.


 Lo Mont, ó globo terrestre te ocupadas à poca diferencia las dos terceras parts per las aiguas del mar occeano; sobre lo nivell de las cuals se axecan massas de terra de major ó menor extensió, aisladas las unas de las altres. Lo conjunt de aqueixas terras, que segons sa grandarie se nomenan continents ó islas presentan tres parts principals.
 LO MONT VELL O ANTIC CONTINENT, abrassa la Europa, Asia y Africa, y ocupa la major part del emisferi oriental.
 LO NOU MONT O AMERICA, que ocupa lo emisferi occidental.
 Entre aqueixas dos parts se aixecan varios continents de major ò menor grandaria, com la Nova Holanda, Borneu, Susmatra Java, etc. y un gran numero de islas à cual conjunt se ha donat lo nom de Oceania.
 Lo total de las terras ocupan una superficie de unas nou centas cuaranta una mil vuitcentas vint y cuatra horas cuadradas.
 Lo mar occeano esta igualment subjecte à varias divisions geogràficas, puig que en realitat una sola massa de aigua rodeija totas las terras del mont.
 Al rededor dels polos que son los estrems del mont y ha los mars glacials ò de gél, nomenats àrtic y antartic segons lo nom del polo. Lo occeano atlantic se esten entre Europa y Africa per una part y America per la altra. Lo occeano pacific, mar del Sur, ò gran occeano se comprent entre America y Asia. Lo occeano indi, ò mar de las indias se conté entre las costas merídionals de Asia, las occidentals de Nova Holanda y las orientals de Africa.
 LAS montañas mes altas del mont son las seguens en Europa Monte-Blanco, Monte-Rosa, El Pico de Methu y el Etna ahon y ha el vesubio.—En Asia El pico princìpal de Hymalayas que es lo mes alt de tots, y Elburs en lo Caucaso.—En Africa, el Atlas y el pico de Tenerife.—En America Lo Nevat de Sorata, Lo nevat de Illimani y el Chimburazo.—En la Occeania, el Ojir en Sumatra.
 Entre los setsens trenta set millons de habitans que poblant lo nostre mont se contan Cristians catolics, cent trenta nou millons,—Cristians grecs sexanta dos millons—Protestans cinquanta nou millons—Jueus cuatre millons—Islamitas (Morus) norante sis millons Bramistas (Moros) sexanta millons—Budismistas cen setanta millons,—Diferentas Religions de indios y africans cen cuaranta set millons.