Pàgina:Ferran V (1885).djvu/11

De Viquitexts
Salta a la navegació Salta a la cerca
Aquesta pàgina ha estat validada.
13
RAMON PICÓ Y CAMPAMAR

com si volgués ofegar
ab un abraç tals paraules;
y tot estrenyentlo fort
demunt son pit, mira y guayta
recelosa, si hi ha algú
prop del portal de la cambra,
mentres el Rey repeteix:
—Era... en Cárles de Viana!...—(15)

NOTES

 (1) Pere Miquel Carbonell diu que aquest cas orrible y endemoniat fou un diuendres a vij del mes de Dezembre Any mccccxcij.
 (Chroniques de Espanya fol. cclv, volt.)

 (2) «... demaní tot tremolant que era aquest tan gran brugit: digueren alguns que hauien naffrat lo Rey; altres digueren que 'l hauien degollat ab vna espasa; e no sabien qui era..»
 (Id. id. fol. cclvi, volt)

 (3) « .. y en este caso muchas eran las opiniones, unos decían:—«Francés es el traidor;» otros decian:—«Navarro es el traidor;» otros decian:—«No es sino castellano;» otros decian:—«Catalan es el traidor;»

(Historia de los Reyes Católicos Don Fernando y Doña Isabel, escrita por el Bachiller Andrés Bernaldez, cap. cxvi.)

 (4) «El traidor dañado pareció ser catalan y loco imajinativo y malicioso, y muy mal hombre á natura, y de muy mal gesto y figura, y por eso halló el diablo en él morada, y confesó que habia envidiado al Rey por sus buenas venturas; y confesó que el diablo le decia cada dia á las orejas, «mata á este Rey, y tu serás Rey, que este te tiene lo tuyo por fuerza.»
 (Id. id. cap cxvi.)

 Segons lo cronista Abarca l' orat que doná la coltellada al Rey, declará sempre «que la corona era suya; que D. Fernando se la quitaba...»

(Segunda parte de los Anales históricos de los Reyes de Aragón, por el P. Maestro Pedro Abarca.—Pág. 316.)

 (5) «... lo traydor á mes que traydor mal punt nat estant amagat dins la capella que es al costat del Palau Reyal mirant la via de la plaça del Rey, e veent exir lo Rey no dubta pas á pas sens que algú no sen temia dels circunstants que aqui eren en gran nombre que no 's podia anar sino ab grans empentes venir vers lo Rey qui deuallaua per les escales, dauant los portals del palau y esglesia; aportant lo maluat home fora la capa vna tallant espasa tota nua, curta e ampla que tallava com á rahor. E quant lo