Pàgina:La Atlantida (1886).djvu/325

De Viquitexts
Aquesta pàgina ha estat revisada.

5 A Baleu atribuheix Tito Livi, encara que impropiament, lo nom de Balears que donaren los grechs á les illes de Mallorca.
6 Torrejan dotze pedres. «Únicamente en la menor de las islas, los altares han podido atravesar los siglos; y si los dolmen de aquellas regiones extranjeras (Armorica é Inglaterra) se componen de una piedra plana sobre tres ó cuatro verticales clavadas en el suelo, á los de Menorca, más osados, bástanles una roca levantada á manera de pedestal ó columuna, y otra atravesada con admirable firmeza y equilibrio, y tres solos, entre su gran número, admiten doble ó triple apoyo. Variados en sus dimensiones, en lo cual también se asemejan á los armoricanos y británicos, unos alcanzan á cinco ó seis palmos en su pedestal y en la longitud de la piedra atravesada; otros, sobre una roca vertical de quince palmos de altura, doce ó trece de ancho y dos de grueso, sostienen una mesa larga de diez, ancha de siete ú ocho y gruesa de tres ó cuatro, mientras alguno descuella sobre los demás su pedestal de veinte y un palmo de elevación, doce de anchura y dos y medio de espesor, coronado de una peña plana larga de diez y ocho. En torno de muchos, y con mayor ó menor diámetro, gira un círculo trazado con grandes piedras.» PIFERRER, Recuerdos y Bellezas de España.
 En lo volum de Mallorca mateix pot vèures la descripció dels clapers dels gegants, massa extensa perque pugam transcriurela aquí.
7 Sardus. Respecte á aqueix personatge, diu Solin, cap. 10, lo següent: «Sardus, fill d' Hèrcules, y Norax, fill de Mercuri, eran partits l' un de Libia, l' altre de Tartessus, vila d' Espanya, y arribaren fins allí. Sardus doná nom á tota l' illa y Norax á la villa de Nora.»
 S. Isidor, Origin. L. 14, c. 6, conta que Sardus, fill d' Hèrcules, partit de Libia ab un estol de naus, ocupá la illa de Cerdenya y li doná son nom.
8 Testimonieja la riquesa de Cerdenya aquest vers d' un antich poeta: India ebore, argento Sardinia et Attica melle.